Тренінг «АДАПТАЦІЯ ДИТИНИ ДО ДИТЯЧОГО САДКА»

Тренінг для батьків молодших груп


Мета: формувати спільні погляди вихователів та батьків на процес адаптації дітей, підвищувати батьківську компетентність; здійснювати ігрове моделювання емоційно значущих ситуацій спілкування батьків із дитиною. Використання ігрових вправ проективного характеру для збагачення

1.     Вихователь-методист:  Привітальне слово.
2.     Виходить вихователь і читає слова:
Я бачу страх в малих очах твоїх,
Страх залишитися без мами.
Ми залишилися у двох.
Тебе я ніжно обняла руками.
Ти плачеш, котиться сльоза,
і на щоці вологий слід лишає.
Де мама?- ти питаєш - Де вона?
Вона працює, тут її немає.
Та ти не бійся: я люблю тебе.
Тебе я у віконце виглядала.
Все думала, чи ти до мене йдеш?
І ти прийшов бо я тебе чекала.
Ось ти мені довірливо всміхнувся.
Ясніше сонце глянуло із неба.
Та посмішка, як музика для мене.
Ти зрозумів, що плакати не треба.
Тож посміхайся, любий, і радій.
І сонечко сьогодні буде з нами.
Ходімо гратися до гурту малюків,
А ввечері по тебе прийде мама.
3.     Практичний психолог. Добрий день, шановні батьки! Ми раді Вас вітати на нашій зустрічі, яка присвячена проблемі адаптації  дітей раннього віку до умов ДНЗ.
Дитина іде до дитячого садка. Напевно, немає батьків, які б не хотіли, щоб цей етап пройшов легко, спокійно, щоб малюк з задоволенням і без криків відразу ж пішов до дитсадка. Але так буває досить рідко. Частіше діти перших кілька днів чи тижнів плачуть, не хочуть відпускати маму. І в цьому немає нічого незвичного. Для дитини початок відвідування ДНЗ — це стрес. І наше з вами завдання пом’якшити його настільки, щоб він пройшов непомітно і без неприємних наслідків. Тому пропонуємо вам в цікавій формі попрацювати щоб адаптація дитини пройшла якомога легше і швидше. Сподіваємось питання, які ми розглянемо, допоможуть якнайкраще зрозуміти причини виникнення проблем під час адаптації у дітей раннього віку та знайти шляхи їх подолання.
Отже для початку нашої роботи давайте познайомимось.
4.     Вправа «Знайомство»
Зараз кожен із вас передаючи квітку назве своє ім’я, ім’я своєї дитини, яка відвідує садок та види діяльності якими любить займатися  дитина.
5.     Вправа «Зроби сам…». Учасникам пропонується самостійно виконати завдання, яке написане на листочку. Приклади завдань: скласти фігурку оригамі, скласти кубик Рубика, намалювати автопортрет, розв’язати арифметичні задачі (складні та прості), зробити проект (креслення) водонапірної башти. Завдання можуть бути різними, головна вимога  — частина з  них повинна бути занадто складною, щоб учасники групи виявилися не готовими їх виконати без попередньої підготовки (навчання).
Час виконання  — 10 хвилин.
Після цієї вправи обов’язково здійснити зворотний зв’язок:
1) легко чи складно було виконувати вправи;
2) що відчували;
3) що хотілося зробити;
4) чи потрібна була допомога?
Підвести батьків до висновку: складність виконання запропонованих вправ і  більшість негативних емоцій були зумовлені елементарною непідготовленістю дорослих до виконання певного виду діяльності та відсутністю теоретичних знань і  практичних навичок.
Подібне відбувається і  з  дітьми, які вперше йдуть до дитячого садочка: підготовлена дитина буде відчувати менше труднощів, а процес адаптації буде більш легким.
То ж що таке адаптація?
6.     Вправа «Адаптація  — це…». Кожен учасник завершує запропоноване речення.
7.      Міні-лекція (виклад теоретичного матеріалу ).
8.     ВПРАВА «ПРОГНОЗУВАННЯ»
Спрогнозувати  адаптацію дитини до умов дошкільного навчального закладу допоможе наступна анкета.
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ
«Чи готова ваша дитина до вступу в ДНЗ?»
1.Який настрій переважає в дитини за останній час удома?
      Бадьорий, урівноважений — 3 бали;
      нестійкий 2 бали;
      пригнічений1 бал.
2.Як малюк засинає?
      Швидко, спокійно, за 10 хвилин — 3 бали;
      довго не засинає 2 бали;
      неспокійно1 бал.
3.Чи використовуєте ви додатковий вплив при засинанні ди­тини (заколисування, читання казок, масаж, колискові тощо)?
      Так1 бал;
      ні — 3 бали.
4.Яка тривалість денного сну дитини?
      2 години — 3 бали;
      1 година1 бал.
5.Який апетит у вашої дитини?
      Гарний4 бали;
      вибірковий — 3 бали;
      нестійкий 2 бали;
      поганий1 бал.
6.Як ставиться ваша дитина до висаджування на горщик?
      Позитивно — 3 бали;
      негативно — 1 бал.
7.Чи проситься ваша дитина на горщик?
      Так — 3 бали;
      ні, але буває суха — 2 бали;
      ні, ходить мокра — 1 бал.
8.Чи є у вашої дитини негативні звички?
      Смокче соску або палець, розгойдується або інше (вказа­ти) — 1 бал;
      немає — 3 бали.
9.Чи цікавиться дитина іграшками, предметами вжитку?
      Так — 3 бали;
      іноді — 2 бали;
      ні — 1 бал.
10.Чи проявляє дитина інтерес до дій дорослих?
      Так — 3 бали;
      іноді — 2 бали;
      ні — 1 бал.
11.Як ваша дитина грається?
      Уміє гратися самостійно — 3 бали;
      не завжди — 2 бали;
      не грається сама — 1 бал.
11.Які взаємини в дитини з дорослими?
      Легко йде на контакт — 3 бали;
      вибірково — 2 бали;
      важко — 1 бал.
12.Які взаємини у вашого малюка з дітьми?
      Легко йде на контакт — 3 бали;
      вибірково — 2 бали;
      важко — 1 бал.
13.Як дитина ставиться до занять: уважна, посидюча, активна?
      Так — 3 бали;
      не завжди — 2 бали;
      ні — 1 бал.
14.Чи впевнена дитина у собі?
      Так — 3 бали;
      не завжди — 2 бали;
    ні — 1 бал.
15.Чи є в дитини досвід розлуки із близькими?
     Переносить розлуку легко — 3 бали;
     важко — 1 бал.
16.Чи є в дитини залежність від когось із дорослих?
     Так — 1 бал;
     ні — 3 бали.
Прогноз щодо адаптації:
     55—40 балів — дитина готова до вступу в ДНЗ адаптація найімовірніше буде легкою і недовгою в часі. ;
     39—24 бали —  умовно готова адаптація протікатиме від 20 до 40 днів;
     23—16 балів — неготова адаптація протікатиме у важкій формі, тривало (до 3-х місяців), з невротичними проявами..
9.     ВПРАВА: «МІНІ-ДИСКУСІЯ»
А зараз пропонуємо вам міні-дискусію про те як полегшити адаптацію дитини, та поміркувати  і дати відповідь на запитання.
Запитання:
1.       Чим саме батьки можуть полегшити адаптацію дітей до умов перебування в ДНЗ?
2.       Чим саме вихователі можуть полегшити адаптацію дітей до умов перебування в ДНЗ?
(обмін думками членів семінару)
Головною умовою успішної адаптації дитини до дитячого садка є єдність вимог до дитини в сім’ї та дитячого садка. Правильна поведінка батьків та педагогів дуже важлива. Тому візьміть до уваги такі рекомендації:
§ дитині потрібно говорити, що вона вже доросла;
§ не залишати дитину на цілий день у групі;
§ гуляти на майданчику після відвідування садка;
§ давати із собою улюблені іграшки;
§ повідомляти вихователя про особливі звички дитини;
§ придумати ритуал «прощання» й обіграти його вдома;
§ зустрічати дитину з посмішкою;
§ розповідати якомога більше позитивного про садок;
§ підтримувати самостійність дитини вдома.

10.                ВПРАВА «ФОРМИ ПОКАРАННЯ»
Є багато ситуацій, коли вихователі змушені встановлювати певні обмеження у поведінці своїм вихованцям. Давайте спільно спробуємо встановити форми покарання на негативну поведінку дітей. Прокоментуйте та наведіть приклади, які форми покарання можна застосовувати вихователеві у ДНЗ, а які категорично заборонено, які ви застосовуєте вдома.
Форми покарання:
§ «фізичне покарання»(взяти за руку чи плече, якщо це загрожує життю іншої дитини);
§ «ізоляція» (посадити на «винуватий» стілець);
§ «покарання словом»;
§ «позбавлення приємного».
     Після обговорення визначаються переваги й недоліки того чи іншого рішення, наголосивши на тому, що мета будь-якого покарання – навчити дитину чинити правильно під дією власного внутрішнього контролю.
11.              Практичний психолог : ще хочу вам запропонувати вправу, яку ми виконуємо разом з дітками щоразу, коли вони засмучуються і плачуть.
Вправа «Скажи навпаки» спрямована на формування у  батьків навички позитивних висловлювань з  дітьми. Кожному дорослому необхідно запропонувати позитивні відповіді на негативні висловлювання дітей стосовно дитячого закладу. Приклади негативних висловлювань: «я не хочу йти до дитячого садка»; «у садочку погано»; «зі мною ніхто не хоче товаришувати»; «я не буду спати у  садочку»; «не хочу їсти у  садочку»; «у садочку нецікаві іграшки». Час виконання — 5–7 хвилин.
Вправа «Колючий їжачок»:розвивати дрібну моторику і координацію рухів дітей;стимулювати мовленнєву активність.
Обладнання: масажний м'яч для кожного учасника.
  Самомасаж позитивно впливає на організм. Навчання найпростіших прийомів відбувається у грі. На вашій долоні з'являється кулька. Разом ви уважно розглядаєте її. Виявляється, що вона схожа на їжачка. Акуратно кладете кульку на долоню дитини, прокочуєте «їжачка» по кожному пальчику, починаючи з великого пальця провідної руки, і трохи довше затримуєтеся на подушечці кожного пальчика. Погладжування  слід виконувати в напрямі від периферії до центра. Дії супроводжуємо віршами:
Дай долонечку, моє сонечко,
Я погладжу тебе по долонечці.
Ходить-бродить, вздовж доріжок
Весь в колючках їжачок,
Ягідки шука й грибочки
Для маленьких діточок.
Самомасаж кисті розвиває мускулатуру пальців рук, рефлекторно стимулює відповідні зони кори головного мозку, дає змогу нормалізувати стан нервової системи, має не лиш заспокійливий, а й загальнооздоровчий ефект.
Вправа «Дихаємо животиком»  стабілізує психо-емоційний стан.
Зазвичай цю вправу виконують лежачи. Так ми робимо з дітьми. Покладіть долоню на живіт і відчуйте, як живіт піднімається, коли ми робимо вдих, і опускається, коли ми робимо видих.
Бегемотики на траві лежали,
Глибоко повітрям вдихали.
Животик піднімається (вдих).
Животик опускається (видих),
Сіли бегемотики,
Торкнулися животиків
Животик піднімається(вдих).
Животик опускається.(видих).
Роботу діафрагми дитина має сприймати і візуально, і тактильно. Покладемо на живіт іграшку, наприклад рибку, і подивимося, як вона піднімається, коли ми робимо вдих, і опускається, коли ми робимо видих:
Рибка на хвилях розважається,
То вгору (вдих),
То вниз (видих)
Весело гойдається.
  Черевний подих - антистресовий, він сприяє зменшенню тривоги, збудження, спалахів негативних емоцій, підвищує тонус блукаючого нерва (основної ланки парасимпатичної нервової системи),сприяє загальному розслабленню. Спрацьовує універсальний захисний механізм, закладений природою у нашій нервовій системі: уповільнення ритму різних фізіологічних і психічних процесів сприяє досягненню спокійного і врівноваженого стану. Таке дихання дасть дитині змогу швидше заснути після чисельних яскравих вражень, пережитих протягом дня.
Гра «Що нам підкажуть пальчики»
Дитина освоює навколишній світ за допомогою органів чуття. Зокрема через тактильне сприйняття, чутливість рук. У коробочці ви знайдете природні матеріали – шишки, камінчики, каштани, жолуді, горіхи. Тепер спробуйте заплющити очі і за допомогою тактильних відчутті зрозуміти який предмет у вас в руках. Опишіть їх. Під час цієї гри розвивається чутливість рук, активізується увага. До того ж рухливість пальців рук тісно пов’язана з розвитком мови. Завдяки цій грі , дитина відчуває нові переживання, враження, відчуття.
 Гра «Малюнки на піску»
Згадаємо одну з найулюбленіших ігор-занять з нашого дитинства. Коли на вулиці ставало тепло, дітвора збиралася в пісочниці. А ми створимо пісочницю з «білим піском» з манкою. По ньому пробіжить стадо коней, пострибає зайчик, потопають слоники, покрапає дощик. На цьому пісочку з’явиться малюнок, а який саме підкаже дитина. Пісок допомагає розслабитись, зняти емоційне напруження.
12.                ВПРАВА “КУЛЯ МРІЙ”
Ми всі любимо мріяти, незважаючи ні на що, і всі ми хочемо, щоб наші мрії здійснювалися (психолог розкидає різнокольорові кульки). Піймайте кожен свою кульку мрії та допишіть свою мрію на ній: «Я бачу свою дитину такою…» Давайте об’єднаємо всі кульки мрій в один великий оберемок, нехай всі бажання здійсняться.
Дякуємо всім за співпрацю!
                                                                                      







                                                   

 ПЕРЕЛІК ПРАВИЛ ДЛЯ БАТЬКІВ, ДОТРИМАННЯ ЯКИХ ДОПОМОЖЕ КРАЩЕ АДАПТУВАТИ ДИТИНУ ДО ДОШКІЛЬНОЇ УСТАНОВИ

   До вступу дитини в садочок рекомендується неодноразові короткочасні екскурсії до групи та знайомство з педагогами. Краще, якщо ці відвідування будуть відбуватися у вечірній час. Це допоможе зняти емоційну напругу та встановити контакт з педагогом як батькам, так і дітям.
·        Необхідно розповісти педагогам про індивідуальні особливості дитини: його темперамент, характер, звички, улюблене заняття, переваги в їжі і т.д. Також слід повідомити про те, як, яким чином батьки реагують на неадекватну або небажану поведінку дитини. Наприклад, коли він капризує, сердиться або пустує.
·        Педагоги повинні бути ознайомлені з особливостями режиму дня малюка в сім'ї, коли і як він засинає, просинається, як відбувається годування, чи супроводжується воно особливим ритуалом, як організовується неспання дитини?
·        Для педагога буде цікавою інформація про сформовані або несформовані культурно-гігієнічні навички (чи вміє дитина самостійно та акуратно їсти, одягатися, роздягатися, користуватися носовою хустинкою, горщиком і т.д.).
·        Слід розповісти вихователеві й про те, як формувався досвід спілкування дитини з дорослими та однолітками, яке коло її спілкування (чи вміє бути доброзичливим, чи грається разом або поряд з іншими дітьми, чи знає та використовує необхідні правила для встановлення та підтримки контакту з дорослими, так і з дітьми).



Коментарі

Популярні публікації